ספק ותשתית: "השוק הסיטונאי", מה מבחינת הלכה?
-
@בר-בי-רב אמר בספק ותשתית: "השוק הסיטונאי", מה מבחינת הלכה?:
כידוע, בזק היה בבעלותם תשתיות לטלפון ולאינטרנט לכל הארץ. מדינת ישראל חייבה אותם להשכיר לחברות הספק את התשתית, הם לא רצו, אלא שהמדינה כפתה עליהם.
בפועל מי שמשלם לחברה אחרת על ספק ותשתית [כמו פרטנר או נטויזין או חברות אחרות המספקות ספק + תשתית] הוא משלם על תשתית לחברה על מה ששוכרת את התשתית מבזק, ואת הספק לחברה עצמה.
השאלה היא: האם ע"פ הלכה יש רשות למדינת ישראל לכוף אותם? האם אחרי שכפו אותם מותר לנו להמשיך ולשכור מחברות אחרות שישכרו הם מבזק? אולי בחוזה המקורי היה כתוב שהכל יהיה בכפוף לחוקים [כידוע שבזק קנתה את התשתיות מן המדינה, אולי המדינה מכרה רק על דעת החוקים שיבואו, ויש לדון האם במציאות אז בשעת המכירה היו התשתיות כמו היום? מסתבר שלא, אלא שבזק הוסיפו בתשתיות משלהם. אם כן, האם מדובר כאן במשהו נקי?
מישהו יודע משהו הלכתי על זה?תשאל בפורום לתורה
-
@בר-בי-רב @Chocolate
או בפורום התורני במייל.... -
האם פה אין מישהו שיודע? הרי בעצם כל המנויים של 019 זה במסלול הזה, וגם בשאר המסלולים הרי הכי זול זה עם תשתית אצל הספק [ולא דרך בזק].
-
הפנייתי לדיין. וכאשר אקבל ממנו תגובה ארשום זאת כאן.
-
הרב @בר-בי-רב בדיוק בשביל זה ביקשתי מהרב @יותר
לפתוח ב https://tora-forum.co.il/viewforum.php?f=55
למה לא תעשה את זה שם?
לדעתי חבל שהפורום פה יגלוש לנושאים אחרים
יש הרבה שמחוברים לפה בשביל להיות מעודכנים בנטפרי וברגע שיהיה גם דברים אחרים זה יוצר בעיה שצריך לחפש את הנושאים שקשורים לנטפרי
ואינפורום מאבד את מטרתו
בתקוה להבנה -
אםזה עדיין לא נעול אני ישלים את המשימה...
זה התשובה שקיבלתי מהדיין אצל הרב ואזנר בב"ב
ברור שכל הזיכיונות לכתחילה הוא על דעת זה שביום מהימים עלולה המדינה לשנות את התנאים או לחילופין להפקיע מהם את הזכות, לכן אין כל מניעה להתחבר בכל אופן שהוא. -
@סמוי יישר כח עצום שקבלת מהדיין
ודרך אגב אשמח לשאול באישי מה שמו,
אשמח מאוד לשאול אותו מה יהיה הדין אם כן בתשתיות שבזק המשיכו להשקיע אחר כך. האמת שאיני יודע בדיוק מה הם הוסיפו אחר כך ואם זה היה על דעת המדינה או בסיועם או לא, וראה קצת בויקיפדיה, אבל אני צריך לברר את הדין על זה.
תודה רבה -
הדיון הזה אינו רלוונטי כלל. והתשובה שייכת להרבה תחומים כגון תח"ץ בנקים ועוד.
ישנם גופים פרטיים שפעילותם אינה מפוקחת ע"י המדינה מלבד עבירות פליליות, ובהם שייך גזל לפעמים גם אם החוק הרשמי מתיר, כגון פיצויי פיטורין בפיטורים עצמיים לאחר לידה וכדו' (שייך גם בגופים מפוקחים).
אבל כל גוף שכל פעילותו היא אך ורק מכח החוק, כגון קווי הטלפון של בזק שקיבלה על כך רשיון הפעלה מהמדינה, או חברת קווים המפעילה תח"ץ רק מכח רשיון המדינה וכדו'.
אז כל פעילותם מותנית בחוק כולל בשינויים עתידיים בו, ולכן לא שייך גזל במי שמשתמש בחוק היות ואם לא היה חוק, בכלל לא היתה להם סמכות ויכולת להפעיל קווי טלפון/תח"ץ.בברכת גמח"ט.
-
@A052 יישר כח. השאלה איך אנו מתיייחסים לחוק.
יש מקום מסוים להתייחס לחוק כדינא דמלכותא, ואז גם גופים פרטיים יהיו כפופים לחוק, אבל אילו נניח שהחוק הוא כעין שודד ואנס, ובניב תלמודי "כאריה דרביע עליה", וכל מה שעושים בזק מחמת החוק הוא ככפאו שד, ואמנם מה שמכרו לבזק על תנאי, אף אחד לא יכול לקחת מהם את זה, אבל מה שבזק פיתחה אחר כך בעצמה הלאה, מה שיש שד שמונע ממנה לעשות פעולות מסוימות והיא כפופה תחתיו מחוסר אונים זה לא אומר שבזק שייך באיזה שייכות ע"פ תורה לשד הזה, אלא אם כן הכל היה בתנאי הזה.
ואולי נאמר שיש לברר ע"פ הלכה מה היה בדיוק ההסכם, אני מעלה בתור רעיון, אני לא זכיתי להיות דיין ולא רב וגם לא ת"ח. -
@סמוי אמר בספק ותשתית: "השוק הסיטונאי", מה מבחינת הלכה?:
אםזה עדיין לא נעול אני ישלים את המשימה...
אין שום סיבה שזה יהיה נעול, יש מספיק דברים מאוד מכובדים בפורום הזה שלא נוגעים לנטפרי ישירות אלא רק בעקיפין, ואם כל מה שנבראו ישראל הוא רק בשביל התורה, אז בודאי שלפחות בדרגת התת פורום הדברים הנוגעים לנטפרי בעקיפין אין לזה פחות זכות קדימה מדברים אחרים ח"ו.